Kommer alltid att vårda ömt.

(null)

Efter knappa timmars sömn larmade klockan allt för tidigt. Upp och hoppa för introduktionskurs i körkortsutbildning, då det är dags för dottern min att ta körkort. Det påbörjades efter studenten men lades ner när en pandemi kom och hon sedan flyttade till Malmö. Nu hoppas vi att vi kan få ihop det hela.

(null)

(null)

Några timmars vila efter det, ett par i solen i vår trädgård, och ett par inomhus.
Ikväll var det dags att fira vår kära pappa, som fyllde 85 år!
Möttes på Galai, åt gott och satt och snackade på detta trevliga ställe ett par timmar innan tårta, kaffe och paketöppning hemma hos oss.
Mysigt att få hänga ihop, få fira och njuta av att vara tillsammans. Så värdefullt!
Maten var god och tårtan från Askelyckan likaså. Riktigt god till och med var den, Margaretatårtan. Och vacker!

(null)

(null)

Pappsen fick en liten analog klocka till sin bil, några böcker, vin och en text som jag skrev när jag låg i solen idag. Något vi pratat om och som jag är så otroligt tacksam över, men jag ville få det på pränt. Visa att det verkligen betyder så mycket. För mig är det mycket lättare att skriva ner det som finns inuti. Orden faller naturligt och det flyter på ett annat sätt än när jag pratar. 

Och ibland behöver en får ur sig vissa saker, för att det liksom verkligen är dags att sägas.

Så här löd texten:

"Till min pappa.

Du är den bästa manliga förebild ett barn kan ha. Du skiljer inte på folk, inte på kön utan du tror alla om lika mycket.  Du är och har alltid varit en modern människa med sund människosyn, som är för jämställdhet. Det är så självklart för dig att det inte behöver nämnas, men lika stort att ha fått uppleva för mig som din dotter.

Ditt stöd har varit hundraprocentigt genom hela mitt liv

Även om du ibland måste suckat och tänkt herregud, vad har hon nu hittat på…så har du inte ändrat ditt sätt emot mig, inte den där grundkänslan. Den har alltid varit bergfast. Jag har alltid vetat var jag haft dig.

Du har alltid funnits där, genom toppar och dalar och du har tillåtit mig att vara jag.

Du har stått ut att jag pratat hål i huvudet på dig när du sprang och jag cyklade med, mån om att få tid bara med dig. 

Du har kramat mig hel, så många gånger. Bara dina kramar innefattar all kärlek en som barn och vuxen behöver. Jag har vetat att du alltid varit där, alltid lyssnat, alltid fångat upp, skjutsat och lämnat och ordnat upp saker ibland, när jag liksom ordnat ner dem.

Du har stått på min sida i diskussioner mot andra, mot lärare och  chefer som tyckt på ett sätt men jag på ett annat. Då har du hållit mig om ryggen, låtit mig veta att det kommer ordna sig.

Du har tröstat mig när relationer brutits upp, ofta har jag själv valt att avsluta men ibland med sorgesamt hjärta. Då har du alltid låtit mig tro att jag gjort helt rätt, att jag varit värd något bättre. Du har kramat om tills sorgen försvunnit och nästa steg kunnat tas.

Du har varit en man att lita på, som också visat att en löser saker tillsammans, en har hand om ett hem tillsammans. 

Du har varit mån om att våra vänner blev era vänner, dina och mammas. Det har alltid funnits en öppen dörr i vårt hem, dag som natt, vardag som helg. Det har alltid funnits en stekt korv, en bulle, kaffe och saft till den som behövde det. Det skulle jag säga, har varit ditt och mammas livsverk- den öppna famnen.

Den som jag alltid kommer att vårda ömt.

De som kommer in under dina vingar, de håller du högt och värnar hårt om. 

Under dina vingar, älskade pappa, har jag alltid känt mig så trygg.

Du är den bästa förebild, och den absolut bästa pappan ett barn kan ha.

Och du är min pappa!

Stort grattis på din 85:e födelsedag!"

(null)

Nu säger jag godnatt.
Tittar på bilden på Fridis och mig, som två glada glassar såg vi ut idag. Härligt ju!

Så tacksam och nöjd med dessa dagar.
Så fina på många sätt.

Med önskan om en god natt sömn.

Kram ❤️ Johanna 

Kommentera här: