Är det skillnad?

(null)

Kan inte låta bli att stanna där jag går, när doften når näsan…alltså det är ju magiskt!!
Ser nog skoj ut nör jag pinnar på och så plötsligt tvärstannar, sticker näsan i syrenerna och sedan gasar på igen.
Men oj, vad jag liksom måste det! Uppleva, tokdofta och njuta av det som finns precis överallt omkring oss.

(null)

Igår skålade vi för lillbonus som tog sin jägarexamen! Är imponerad att hon pallat med det mitt i allt annat i livet, men oj vilken sprudlande tjej som ringde och meddelade den glada nyheten igår. 

De där goda nyheterna, de ska en ju gojsa in sin själ med. Dofterna som omger oss, solen som lyser, vännerna som hör av sig. Musiken som gör en glad och smeker själen.

(null)

Att människor just nu samlas på olika håll med samma mål är fint. Som att Vårdförbundet och allmänhet demonstrerar och visar att vårdpersonalen behöver lyftas, få bättre arbetsveckor för att orka jobba heltid, och också för en bättre lön. 

Människor som fredligt samlas för att universiteten, som har samarbete med Israel, ska sluta upp med det, det är också fint. för att sätta press på att de ska dra sig ur från Gaza.

Hoppas det ger något, båda dessa manifestationer. 
Det får vara nog nu, med nedmonteringen av sjukvården!!

Och det får sannerligen vara nog med all djävulskap i Gaza. 
Jag har svårt att förstå det hela. Att Israel efter andra världskriget tyckte att de bara helt sonika kunde slänga ut massa människor från sina hus för att de ansåg sig ha rätt att bo där istället. De gör på samma sätt som de själva blivit utsatta för fastän av ett annat land, en annan regim. Jag förenklar säkert men om en utgår ifrån den bilden, hur kan det vara rätt att säga att de vill ha ALLT fastän de redan tagit allt…? Skapat en mur, skapat ett apartheid, frusit ut, kört ut…ändå är det inte nog. Ändå ska de ha verkligen allt…? Och då vill de mangla ner hus, jord och alla som bor där? De vill döda. Alla människor som de verkar tycka är värre än allt. 
Att så många länder stöder detta på olika sätt är också väldigt svårt att förstå. Varför liksom? 
När Ryssland gick in i Ukraina var vi nog ganska ense om att det var helt galet, och vi var beredda att hjälpa på många sätt.
Det här verkar vara så mycket mer hysch-hysch, så känsligt och svårt.
Men det borde väl kunna klassas som folkmord, när det som händer verkar vara systematisk utrotning av ett folk i ett speciellt litet land…?
Hur tänker ni om detta…? 
Varför är det sådan skillnad på krig och krig?
Eller är det så att vi tycker att det är sådan skillnad på vilka som drabbas? 
I don’t know men jag tänker tanken.

(null)

Jag blir nog inte klokare idag, men tänker vidare. 

Äggmackor på balkongen, nu Efter fem på teven och boken Shantaram i knät (om jag blir klar med den någonsin..?). 
Maken är på aw med sina resekompisar, och jag sitter nu skönt i favoritfåtöljen.

Kram ❤️ Johanna

Kommentera här: