Du lilla barn.

(null)

Du lilla barn

Jag ville skydda dig
Ta dig i min famn, smeka ditt hår och pussa din tinning
Så att du säkert skulle förstå 
Att jag fanns där
för dig

Ditt rop i natten
och omfamningen 
som fick dig att somna om igen

När kvällen,
när morgonen kom
ville jag ge lugn
orden blev en smekning
böckerna en tillgång
en egen guldnyckel
till en bättre värld
som vi läste
så många böcker

Musiken
en skyddad zon
en värld där vi fick vara
ifred
Tonerna, orden
också som sammetslen saga
av en bättre värld
Lite som att läsa
för att få stillhet, ny glädje och tröst
En ventil, ett elixir

Tar upp dig i famnen
lägger täcket om oss båda
nynnar en sång
Hoajajajabuff
byssan lull 
din hand i min
dina andetag blir lugna 
nattron omfamnar där vi ligger

Vid tidig morgon nya ord
nya böcker, små samtal
innan det var dags för resten av världen 
att vakna
promenad i stilla morgon
få möta fågelsång, vädret 
och en tom gunga
bara för dig

Den tidiga morgonen 
som en sång
en stillhet 
när solen vaknade
Omfamnar
vill ge styrka och värme för dagen
vara ett batteri av trygghet
där du kan ladda

för att möta det
som mötas ska 

Kommentera här: