Historien blir mer verklig.

(null)

Idag blev det vandring i kungariket Svänan, som berättar om mitt ursprung på min mammas sida. 
Efter party igår var det tur att det var eftermiddags-sysselsättning och inte tidigt i morse, då hade det varit tungt. Nu var det liksom högtidligt och fint.
Vädret var himmelskt, omgivningarna helt fantastiskt fina men oj, vilken fattigdom de levde i min mormorsmormorsmorföräldrar. 
En förstår ju varför många flydde till Amerika när en ser all sten…så förföriskt vackra men så  oländig mark att odla på mellan dessa bumlingar. 

(null)

Här är en av guiderna, Anders, som är gift med min mors kusin. Han har skrivit två böcker om Svänan, tillsammans med medförfattare och besitter otrolig kunskap om bygden och de som levde där.

(null)

Mycket husgrunder står kvar från dessa torp och backstugor, även efter jordkulor. 
Människor som flyttade härifrån på grund av fattigdom kom ofta ändå tillbaka. De måste ju hjälpt varandra, försökt se efter varandra som gjorde att det ändå var bättre än nya platser tänker jag. 

(null)

Johannes Lööf, min mormors morfar kom härifrån denna vackra plats. Han gifte sig med Johanna som blev min namne, och fler släktingar än så har bott här och gjort det bästa för att klara livet genom att arbeta hårt från tidig ålder.

(null)

(null)

Här är min kära mamma med kusin Meta.
Det har varit en fin dag, fint att göra en sådan här vandring med mamma och släkt. Nu ska jag läsa i den senaste boken igen när jag har platserna i huvudet och även vissa namn, som på en kusin till mina förfäder som jag inte vetat om. Det gör historien mer verklig. Suget efter min egen historia mer påtaglig.

(null)

Avslutade dagen med apelsinkyckling och The dropout, de två sista avsnitten. Den är så obehaglig men så bra.

Helgen sprang iväg men jag tar med mig den in i måndagen och ny vecka. Det blir bra!

Kram Joey ❤️

Kommentera här: