Det allra viktigaste.

(null)

Tillsammans med Strömstedt är lite av en favorit. Gillar konceptet, med relationssnack i olika miljöer med fantastiska djupdyk, skratt och mycket hjärta.,
Passar bra nu efter jobbdag, gympass och en promenad. Otroligt skön eftermiddag och kväll, med batteriladdning.
Förstod precis just nu att kontot Pusselfamiljen är Petra Björkmans skapelse. Ett bra konto om familj där barnen har NPF-diagnos, som öppenhjärtigt berättar.

(null)

Tänk om jag vetat tidigare att det var det min älskade unge hade. Så mycket som klarnat efter hennes diagnos, som gett ljus till mycket i uppväxten. Hade önskat att jag vetat tidigare, för då kanske övergångar varit mjukare. Får trösta mig med att jag gjorde så gott jag kunde då, samtidigt som säkert vissa situationer verkligen kunnat göras bättre för att stötta mer. 
Hade också säkert varit lättare för henne själv i skolan, med kompisar om vi vetat tidigare. En funktionsnedsättning som inte liksom är bevisad kan ju bli något att störa sig på, för den som tycker det ska vara på ett visst sätt. 
Det kunde besparat henne den där känslan av att göra fel, bete sig fel, kanske till och med vara fel i vissa sammanhang. Det kan jag verkligen känna sorg över, att hon hela livet säkert kämpat så himla mycket, för att försöka passa in.
Hon - som är den absolut vackraste människan jag vet. Som jag hade önskat få mjuka famnar och full acceptans av de hon mött. 
Kanske så är ändå förståelsen för sig själv, acceptansen inåt, den allra viktigaste. 
Att landa i att det som varit komplicerat tidigare blev det på grund av en funktionsnedsättning. En tröst och en omfamning. Och med känslan, att det med hjälp kan bli bättre. 

(null)

Kram ❤️ Johanna 

Kommentera här: