Går utmärkt ändå.

(null)

Tänker att det är tur att vi är i den generation vi är, och lever där vi gör. Hade det varit för hundra år sedan (eller kanske ännu mindre) så hade det ansetts skamligt att gifta sig stort om en redan hade barn. Och gud nåde - särskilt barn med andra människor och inga gemensamt. Då skulle en gifta sig lite i skymundan och inte i vit klänning.
Tänk att vi bara kan göra precis som vi vill! 
Gifta oss i en vacker kyrka, i fina kläder och absolut ha vit klänning, ha tärnor, musik och stor fest…dessutom är vi så gamla så vi ju verkligen kan göra som vi vill! En ynnest och en fantastisk sak att få vara med om!

(null)

Läst en riktigt bra bok, som starkt berättar om det svåra att hysa känslor för någon av samma kön och det dessutom var tokförbjudet. De känslorna av förälskelse och kärlek som på alla sätt försöktes tryckas undan, för att inte råka illa ut. Och när en blev påkommen, en sådan olycka för de runtomkring och framförallt för de stackarna som inte passade in i konventionen. 
Boken var verkligen bra, fin, härlig och väldigt tragisk. Människosynen som så ofta, var riktigt unken. Och de som fördömde mest var såklart kyrkan. 

(null)

Funderar på demonstrationen som var i helgen. För mig är det otroligt sorgligt och konstigt, att en hävdar sina mänskliga rättigheter när en stängs ute från stora evenemang om en valt bort vaccin.
Att bidra till att inte fler mutationer uppkommer och till att skydda så många som möjligt mot svår sjukdom och död - det borde vara det viktigaste. Inte vad jag som enskild individ tycker.
Vacciner som forskats fram genom alla år, mot mässling, polio m.m har räddat massor av liv. I länder som inte har möjlighet till vaccin dör fortfarande barn i mässling. 
Inför resor tar vi vaccin för att inte få hepatit, gula febern och diverse otrevligheter, men just i denna pandemi verkar vaccinet lysa högrött som varning. Jag förstår det inte.
Vaccinet skyddar sämre mot smitta, särskilt vid denna variant, men det skyddar bra mot svår sjukdom och död. Det säger och visar forskningen, och det görs fortlöpande studier hela tiden för att de ska lära sig mer.
När vi själva tror oss veta bättre än alla forskare som gör allt för att rädda liv, för att möjliggöra återgång till normalt liv, så är vi ute och slirar lite tänker jag. 

Sen hoppas jag, innerligt, att det snart blir återgång till det mer normala.
Människor behöver det.
Sjukvården behöver det definitivt.

(null)

Fått cortison i min höft idag. Börjar bli ärrbildningar och segt att sticka igenom….låter ju sådär…men nu är den itryckt och förhoppningsvis får jag effekt av den småningom. Tänk att det finns!
Tänk om jag inte velat ta vare sig cortison eller värktabletter, eller astmamedicin, långtidsantibiotika…då hade livet varit otroligt tufft emellanåt. Förmodligen hade jag varit död för länge sedan, utan medicin. Jag hade fått hjärtstopp på grund av andnöd, helt enkelt.
När jag läste om biverkningarna blev jag inte jättepepp, men risken för allvarliga biverkningar är låg och alternativet att inte ta medicinen - är betydligt sämre.
Så där får en också lita på forskningen, på att de gjort åtskilliga studier och påvisat effekt - annars får det inte lanseras. 
Jag ser det som en ynnest, att vi har sådan möjlighet till förbättrat liv tack vare läkemedel. Slipper en ta det är ju det så klart den största ynnesten.
Men ibland har en faktiskt inget val och det går utmärkt ändå.

❤️
Kram Joey

Kommentera här: