Sommarmagi och Dalarna.

(null)

Vikarbyn i Rättvik, vilket pittoreskt litet ställe.
Efter åtta timmar landade vi här, i fin liten stuga i magisk miljö och i vackraste sommaren. Backlunds boende.
Tänkt att jag velat återkomma till Dalarna i alla år, för att se det jag så ofta besökte som tonåring, fast då i vinterskrud. Såklart också vackert, men sommar…det är ju bättre på alla sätt enligt mig. 
Vintern var förknippad med familj, skidresa där jag som kanske Sveriges, eller i alla fall kommunens tjurigaste unge, vägrade att hänga på i skidbackarna. Jag skulle endast åka längd och gjorde också så. Mil efter mil, och vilse åkte jag…men utför?! Nej, det hade jag provat en gång med resultatet att jag arg som ett bi satte mig på baken på skidorna och drog ner för backen fast förvissad av att jag aldrig skulle prova någon jävla utförsåkning igen. Men fint hade vi det, med god mat i stugan, sparkåkning och släde med facklor till häst och mysiga kvällar i Tällbergsgårdens gemyt. 
Och utförsåkning- jo, det lärde jag mig en sisådär femton år senare när jag själv bestämt mig för att jag ville. 

(null)

Imorgon blir det utflykt till Tällberg, som ligger ca fem km härifrån bara. Fint att återse det, för att se om det ser ut som jag mindes det. Kommer det stå en jätte-Dalahäst på verandan intill entrén? Kommer "vårt" annex, eller timmerstuga, finnas kvar? 
Vet tyvärr att ägarna bytts ut, och att de förhoppningsvis tittar ner från sin himmel och ler åt att det fortsätter.

(null)

I två nätter sover vi då här, i gulliga samhället Vikarbyn med 1100 invånare.  Stugan är fin, och promenaderna här är mysiga - på små, backiga vägar omgivna av fantastiska hus. Nästan hela byn består av röda hus. 

(null)

Vår utsikt på vår veranda, med Siljan nedanför oss. 
Till ägarna av boendet tillhör en brun, otroligt fin labrador som vi precis hälsat på. Sam, en kvinnlig, smäcker fyraåring.

(null)

Suttit vid hamnen och tagit ett glas kallt vitt och rökta räkor, så ljuvligt att uppleva en sådan här helg mitt i jobbperiod. 
Känns som supersemester igen, och lite busigt då måndag fick bli en semesterdag.

(null)

(null)

(null)

Fredagkvällen blev också en lyxkväll, där vi umgicks med goda grannarna Åsa och Peter och vännerna Eira och Peter från Skinnskatteberg. Kollektiv-Peter lagade hädiskt god risotto och grillade räkor, och så åt vi hemgjord blåbärspaj gjord av mig. 
Också en magisk kväll. 

(null)

(null)

Nyblondad och kortklippt känner jag mig som mig själv. Trivs verkligen i det.
Trivs också med att de hårkristaller jag köpte och testade hos frissan - blev superbra. Absolut bestämt att det får det bli på bröllopsdagen - nätt och lagom och ändå piff!

(null)

Snart ska vi krypa in i våra speciella sängar här, och sova som förr i tiden.

Kram ❤️ Johanna 

Kommentera här: