Det yttre spelet.

(null)

Att ta en bild på ungefär samma ställe när jag går min promenad, har blivit en grej. Gillar skiftningarna i ljuset, vädrets olikheter. Stället precis där vid sjön är det något särskilt med. 

(null)

En abortmotståndare som säger sig vara en f.d sådan ska forma kd:s feministiska agenda. Bara det ger mig rysningar. Hur går det ihop ens...? Att ens säga att en är feminist och sen vara emot kvinnans rättigheter, hennes väl och ve? I mitt huvud skapar det kaos. Det klingar falskt. Att kvinnan alltid ska vara den som bär ansvaret, fast det är två om att skapa ett liv. Utan spermie inget liv...det är väl känt, antar jag? Ändå vill somliga ta bort rätten för kvinnan att bestämma hur hon ska göra med SIN kropp.
Helt obegripligt och helt sjukt. 
Det som föder hopp är att protester världen över faktiskt skapar förändring. Inskränkt mark och utrymme skapar starka kvinnor, rebelliska kvinnor som ändå kan vinna tillbaka det som stulits ifrån dem. Det har vi sett över världen och det känns otroligt starkt. 

(null)

Det borde vara så självklart. Att var och en ska få ta ansvar och bestämma över sitt eget liv. 
Både man och kvinna. Alltid. I alla lägen. 
Världen skulle ha betydligt mindre konflikter om alla insåg människors lika värde, att alla har samma skyldigheter som rättigheter. 

(null)

(null)

Så många motsättningar skulle kunna undvikas om det inte var så att alla tänkte att de själva satt på sanningen. Som i religion, politik...kanske finns det ingen sanning utan den är någonstans mitt emellan? Kanske kan en få tro som en vill, utan regler för hur tron ska se ut. Det yttre spelet kanske kan tyckas föra människor samman men kan lika väl stänga in, fånga dem som är en del av det. Kanske är det ibland mer det yttre som blir viktigt i vissa kretsar eller sammanhang, och inte själva kärnan.
Mycket hade varit enklare om vi gav varann lite mer utrymme, oavsett. 

(null)

(null)

När solen värmer upp ska jag ta en promenad. Vara snällare mot mina lungor, som inte alls verkar gilla den härliga kylan. De bråkade ordentligt inatt, och jag vill bara ha lugn och ro. Och rena lungor.

Kram ❤️ Joey

Ps förresten, har någon en motionscykel till salu? DS 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Vackra bilder men skruvad text. Vad betyder det ens, människors lika värde. Det brukar betyda något i stil med att "Jag är en god människa och därför ska jag ha all makt och tolkningsföreträde i den här frågan" och "om du kritiserar min åsikt är du en ond människa och ska smutskastas". Jag är ingen abortmotståndare men om man ska spela djävulens advokat så får man väl säga att den nya människans liv som tas bort inte är lika mycket värt. Har svårt att förstå resonemanget. Ska kvinnan ha halva ansvaret men hela makten? Är det inte bättre att ta hela ansvaret också. Vad är det som har stulits från kvinnor? Rätten att slippa ta ansvar?

Svar: Skruvat? Vad är skruvat?
Mitt sätt att se på det är att kvinnan måste få ha ansvaret över sin kropp, helt och fullt. Och ja, det kan innebära att hon väljer att ta bort ett liv. ingen annan ska ta ett beslut som rör henne och hennes kropp. Vad är det konstiga i det? Om jag blir gravid och faktiskt inte kan/vill/har möjlighet att fullfölja graviditeten, ska mannen som gjorde mig gravid då bestämma om det ska bli så eller inte? Det är skruvat, enligt mitt sätt att se. /Johanna🌸
Johanna Roth

Kommentera här: