För mycket pratande.

(null)

En kreativ och skön, välbehövlig dag.
Sovit gott.
Tränat ett fullt pass och det kändes fantastiskt skönt. Lyssnade på Skäringer & Mannheimer. Ibland gillar jag att lyssna på dem, men vissa dagar tycker jag att det blir för mycket prat. En podd är ju prat men det finns ju lite olika stil på pratande. 

I Björn & Navid till exempel, eller Filosofiska rummet, så lyssnar de in varandra på ett fint sätt. Ingen höjer rösten för att överrösta. Ingen tycks älska sin egen röst mer än någon annans utan de lyssnar in. Funderar. Reflekterar. Provpratar sedan sin tanke utan säkerhet, och jag gillar det sättet att podda på. 

Det gäller även i umgänge med människor, att en bör fundera över sitt eget beteende och sitt eget sätt. Kanske ska du bli en bättre lyssnare? Kanske behöver inte din åsikt alltid yppas eller din röst höjas liksom för att övertyga någon annan din tanke? Du hörs ändå. Du finns och du syns ändå. Ibland om en lyssnar in, så kanske någon frågar om din tanke. Tänk vad skönt.
Att en inte alltid behöver vara den som hörs mest. Och kanske ditt perspektiv kan ändras, höjas över det vanliga om du lyssnar in vad andra har att säga. Och andra får växa, bli lyssnade på.

Så Skäringer & Mannheimer. De är ju roliga, med allvar bakom det de vill ha fram. De är slagfärdiga och öppna, och det är högt i tak. Den kombinationen gillar jag mycket, men det är mycket ljud. Ofta i mun på varann och mitt huvud blir trött. Det är tur det finns något för alla och för olika tillfällen.

Skrivit några sidor även idag. 
Om resan jag gjort, känslor jag känt, tankar och upplevelser jag haft. Som en terapisession varje gång. 

Sjungit ett par timmar efter det, som balsam efter terapi, och idag var en bra dag. Rösten vill och lyder. Den gick att leka med, sjunga nyanserat och känna med. 
I onsdags var min röst trött, och jag funderar ju fortsatt på hur jag ska göra. Vilken stämma som är smartast.  Men det är dagsform med beslöjad eller icke beslöjad röst, så jag kan ju inte gärna sjunga alt ena gången och sopran nästa. Blir lätt förvirrat....
Nåja. Kanske blir det också bättre, om ett tag. Med ännu mer tålamod.

Och just det.
En kväll för Marie Fredriksson på SVT play har jag sett. Så otroligt bra, så fint, stort, sorgligt och glatt. Se den.

Kramar
❤️



Kommentera här: