Är vi så ointelligenta?

(null)

Läste en intressant artikel om förbudet av tiggeri. Eller kanske snarare förbud mot människorna som tigger. Vad det bottnar i.

Jag tänker det också, att oj nu sitter hen där och jag har inga lösa pengar på mig. Men jag säger hej. Ändå. Fastän jag inte ger. Ibland köper jag en frukt, en drickyoghurt eller en kaffe till dem. 

Om vi inte ser dem, så kanske vi kan låtsas att vi inte ser problemet. Fattigdomen. Tänker jag att det handlar om, precis som det står i artikeln.
Att tiggarna ger oss ångest, och ska därför inte få synas. Inte finnas. 
Artikelskrivaren analyserar att ångesten uppkommer av att vårt föreställda jag balanserar mot vårt verkliga jag. Blir balansen skev och det omkring oss påverkar oss och kryper in under huden så vill vi värja oss.
Det blir som ett personligt intrång och pockar på vårt dåliga samvete som gör att känslorna spelar oss ett spratt. Det blir en omvandling i oss att det vi mår dåligt av att se så blir något ont. Mår vi dåligt av dessa människor ska de alltså bort, och problemet tycks försvinna.

(null)

Onekligen en intressant tanke, och för mig låter det logiskt. Jag hör de tankarna från människor, att de upplever det jobbigt att se dem. Och ja, som jag sa kan jag också känna så. 

Det betyder inte att jag tycker att tiggeri ska förbjudas, vilket innebär - i praktiken - att romer förbjuds på våra gator, vid våra butiker. För mig är det märkligt att vi vill lura oss så, att om de inte syns så ska vi invaggas i den falska tron att fattigdom är utrotad.

Är vi verkligen så ointelligenta?
Hur tänker ni?

Kram❤️

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Jag tycker inte heller att det ska förbjudas. Däremot finner jag det märkligt stt man kan tycka att det är ett bra jobb. Jag menar, varför jobbar man inte med något annat. Tex byggbranchen mm. Det finns tusentals polacker i Sverige som skapar sig en bättre framtid genom att åka hit o jobba. Men dom tigger inte! Dom söker arbeten och får det också. Varför kan inte dom andra också göra det. Jag tänker på hon som sitter vid maxi. Hur många år har hon varit där? Kanske kunde sökt ett jobb i stället. Elisabeth

Svar: Jo en kan ju tycka så men vi vet inte hur det är. Kanske har hon sökt hundratals jobb o nekats, och då finns det inte längre så många val. Tänker jag. Kram!
Johanna Roth

2 Anonym:

skriven

Visst kan det vara så, jag har ingen aning. Tänker bara att det måste vara svårt nu när så många inte hsr kontanter. Förr gav jag alltid en slant. Nu har jag aldrig några pengar på mig.
En annan sak, jag ser inga andra kommentarer, är det någon inställning som gör det? Skulle ju vara roligt stt se vad andra tycker. Kram

3 Anonym:

skriven

Visst kan det vara så, jag har ingen aning. Tänker bara att det måste vara svårt nu när så många inte hsr kontanter. Förr gav jag alltid en slant. Nu har jag aldrig några pengar på mig.
En annan sak, jag ser inga andra kommentarer, är det någon inställning som gör det? Skulle ju vara roligt stt se vad andra tycker. Kram

Svar: Så är det ju, har heller aldrig kontanter på mig så därför köper jag hellre något i matväg. Så de åtminstone får bli mätta.
Hm, nej det tror jag inte...ska kolla! Tack för vetskapen! Kram
Johanna Roth

4 Eva:

skriven

Alla som söker jobb är inte polacker. De fattiga från b.la Rumänien har ofta ingen utbildning och därför kan de ej heller söka jobb. Deras enda alternativ för att överleva är att tigga och det är inget roligt alternativ.

Men tyvärr är småpengarnas tid förbi. En har aldrig några med/på sig.

Svar: Absolut, håller med dig. Som det oftast är, så är det inte svart eller vitt. Kram
Johanna Roth

Kommentera här: