Må samtalet fortsätta.

 
Min kloka väninna och jag pratade om #metoo.
Om vikten av att så många faktiskt vågat berätta. Om övergrepp på olika sätt genom åren, som kanske förut inte delats med någon.
Om samtal som kommit ur detta, mellan människor, livskamrater, familjemedlemmar.
Som gör ont att höra på, men som är viktiga att just lyssna på.
Vad hände? Hur upplevdes det? Kan jag göra något nu? kan jag vara med och påverka framgent? Hur når vi förändring? 
 
Män emellan behöver gå ihop, tror jag.
Gå ihop för att diskutera, hur starka, kloka män som de flesta ju är - kan gå i fronten och stötta kvinnor och vara goda föredömen för andra män, pojkar, unga vuxna.
Som vågar säga ifrån när råa, grova skämt dras, Som sätter ner foten då somliga fortfarande uttalar att pojkar som slåss eller som retas, tar på flickor på otillbörligt sätt och är dumma egentligen "tycker om" den som utsätts.
Det är dags för förändring, i alla led.
Inte bara att flickor och kvinnor vågar säga ifrån, vågar berätta utan lika mycket att män vågar säga ifrån.
 
Jag tror inte på mediadrev och häxjakt.
Det har sällan kommit nåt gott ur det.
Jag tror mer på att människan själv kan göra nåt åt sitt beteende, och försöka förändra sig.
De som jagas nu har förhoppningsvis fattat, och de behöver inse på djupet effekten av sitt beteende, lära om och fortsätta framåt med möjligheter att göra rätt.
 
Må samtalet, diskussionerna fortsätta för en förändring.
Människor kan.
 
Joey ❤️
 

Kommentera här: