Nu är det kväll.

 
Ny bok ska börjas i ikväll.
Efter träning, dusch och en kopp ingefärsvatten så är jag snart redo att sätta mig i fåtöljen med denna.
 
Föregående bok "Här slutar allmän väg" var en skildring från tonårslivet i en byhåla. Ja, förlåt uttrycket men det jag menar med detta uttryck är att det är litet. På många sätt litet. Valen är inte så många, varken av vänner eller sysselsättningar. Byn, samhället är litet. Där de flesta känner alla, där utrymmet att vara annorlunda är begränsat - om en fortfarande vill anses som en trevlig prick. För där är liksom "att passa in" en dygd. Där rykten går lätt, och misslyckanden sprider sig som en eld över byn. Det är min definition vinklad negativt. Självklart finns det positiva delar i dessa samhällen, byhålor som öka trygghet, sociala kontrollen blir liksom självklar, alla tar ansvar för alla, hjälper varann, det är nära till alla, nära till naturen. Nära till allt. Men det boken skildrar är mindre charmigt, det är fylla och gängbråk, killar som gör grova överträdelser i sitt umgänge med tjejerna och det är fria föräldrar som är ganska sviktande i sin föräldraroll men där lärare och andra tar ansvaret istället - mer eller mindre. En intressant bok, lite som serien Skam som går nu. Det speglar också tonårstiden, med allt vad det innebär. På gott och ont.
 
Beställt mat på nätet.
Dricker min goda dryck, värmer mig inifrån.
Är nöjd med dagen, med slutexaminationen av studenter och bedömningar.
Förberedelser inför morgondagens slutexamination, den sista för denna omgång.
 
Nu kväll.
Och stilla musik. Freddie Wadling, Bo Kaspers och Rigmor Gustafsson finns på listan bland annat. 
Good shit.
 
Kram ♥
 
 
 

Kommentera här: