Fallit i smaken.

 
Farmors gamla fåtöljer och sambons pappas bord.
Det är liksom kärlek.
 
Gillar det gamla uppblandat med nytt, möbler med ny själ och möbler med mycket gammal själ. Jag tror att energierna i rummen mår bra av att blandas. 
Fåtöljerna kommer från min farmor, som hon fick i 50-årspresent 1974.
 
 
Tänker på hur de stod i hennes hus, mitt i sovrummet med ett bord liknande detta, emellan.
Där har jag suttit många gånger, och brorsan. Farmors alla gäster, som hon ofta hade. 
I samma rum som dessa stod, fanns det en spegeltavla, med en spanjorska i volangklänning i rött, stort svart och vågigt hår och med vackra, tjocka ögonfransar. 
Farmor älskade den där tavlan, den fick följa med till lägenheten hon senare köpte, och fick en central plats i hallen. Den var så väldigt mycket farmor. Vet att jag tyckte om den som liten, stod och beundrade den i hennes sovrum. Som äldre tyckte jag nog mest att den var lite för mycket kitsch, men farmor fortsatte älska den.
 
Liksom fåtöljerna. Hon var stolt över dem, ville att jag skulle ha dem när jag flyttade.
Som jag älskat sen jag såg dem, och hur mycket jag tyckte att de passade in i mitt första hem.
De fick sen stå i ett förråd några år tills detta huset kom in i våra liv, och då gjorde sig dessa stolar på nytt. Deras själ behövde komma in i detta gamla hus, med andra själar för att ta plats här.
De fick dock föräras med nytt tyg, blommigt i svart. 
Och jag tror att det skulle falla farmor i smaken, även om hon nog hellre sett de i svart/rödblommigt.
 
Kram Johanna ♥
 

Kommentera här: