Så priviligierade.

 
Igår kväll en vacker himmel.
Idag regn. Typ jättemycket regn under min promenad till min gamla doja, min bekväma, goa vän. Nåja, där blev jag varm. Fick gott kaffe och gofika. Värme o påfyllnad i själen. 
Så skönt! 
 
Efter att ha blivit hemkörd, fått sambons köttfärssås a la special, tagit en varm dusch känner jag mig rätt ok. Promenaden i regnet var nog ändå bra, tog 25 minuter i snabba steg. Behöver liksom återfå kraften och det går snart:-)
 
Korrespondenterna på tv. 
Om hur romerna har det i Bulgarien, så utstötta och fattiga, och vilka olika vägar de kommer till Västeuropa för att försöka få en bättre möjlighet. Vissa gör det av fri vilja, av nödd tvungen. Vissa blir utnyttjade, alla pengar tas och de lämnas av på ett skitigt ställe. Bland många andra i samma elände. I tron om att det fanns ett hopp.
Förfärligt vilket sätt det än är som är anledningen.
Det ligger nära oss, i Europa och deras liv är som i Sverige för kanske 150 år sen. 
Självklart behöver hemländerna ta hand om sitt folk, värna om och ge förutsättningar för värdigt liv - det tycker vi väl alla?
Men om det nu inte är så...
kanske vi åtminstone kan säga hej o le.
Köpa ett äpple, ge en slant, köpa deras tidning.
Nåt.
Och inse att vi är priviligierade.
Så otroligt priviligierade i detta land.
 
Om så bara ett leende, respekt- det har vi råd med.
 
❤️
Joey 
 
 

Kommentera här: