Dagens citat.

 
 
Premiär för födelsedagspresenten igår kväll: råsaftcentrifugen. Äpplen, apelsin, morötter, citron o bladspenat fick vimla runt och kom sen ut i god, "juicig" form enligt önskemål.
Prövade ny rätt också från veggoboken: majsplättar på majsmjöl, kokosmjölk, ägg o majs. Väldigt gott! Kryddade med sweet chilisås o timjan. Rek verkligen den kokboken, kul med nytt:-)
 
Nu sitter jag här på min kära balkong igen, eftet jobbet. Så skönt att njuta i solen. Av solen. 
Har en del tankar med mig från eftermiddagens utbildning i Motiverande Samtal. Två riktiga inspiratörer höll i den, och kontentan var att lyssna. Lyssna. Lyssna. Fråga sen om du får komma med dina upplevelser, dina tankar men framför allt lyssna in. Som ssk är vi nog ofta lösningafokuserade. Vi vill hitta lösningen, det är mycket av vårt jobb, men ibland krävs lyssnandet mer. På nya sjuksköterskor, på kollegor, patienter. Så klart. Men så bra att bli påmind.
 
Förmiddagen bestod av examinationssamtal tillsammans med student och patient. Jag sitter med som observatör, o reflekterar sen med studenten vad jag såg och hörde. Fångade hen upp tråden, luskade vidare, hörde hon att patienten tvekade och inte riktigt ville dela med sig eller vågade inte studenten gräva vidare i det som just togs upp...? 
Det är alltid spännande samtal, och en ynnest att få ta del av.
 
Dagens citat: "Jag är så nöjd med allt i mitt liv. Det är en sak bara: det är för kort".
 
❤️
pöss 

Kommentera här: