En liten reflektion.

 
Världen rullar vidare, tiden tickar på, renoveringen fortskrider (tack och lov, annars får vi väl låna hem bäcken och urinflaskor från jobbet:-))...bänkskivor har vi i alla fall så i köket finns det hopp!
 
Men det kändes som att den faktiskt stod stilla ett tag, tiden.
Jag bad om ursäkt till vår lokalvårdare idag, som kommer från Uganda. En fantastiskt kompetent, god och glad kvinna som sprider leende varje dag. Jag bad om ursäkt för resultatet från gårdagens riksdagsval. Vaknade ledsen och beklämd.
 
MEN.
Jag anammade vad någon klok själ på Facebook skrev: 87 % röstade FÖR mångfald, att vi gillar olika. För att människors lika värde ska lyftas, jämställdheten fortsätta framåt och kärlek mellan människor ska vara det viktigaste i vårt land.
Så mycket lättare jag blev om hjärtat och sinnet, även om jag har många åsikter avseende de procent som inte tänkte så. 
Och jag ställer mig frågan; vad är de rädda för?
Vad vill de, egentligen? Vet de det ens, de som röstat eller har de röstat bara för en enda fråga där de tycker att övriga partier varit för luddiga i sina svar och åtgärder? Jag vet inte. 
Jag vet att det är viktigt att visa och prata att en inte står för den åsikten i alla fall.
Både kollegor emellan, när vi tar han om patienter, studenter och möter någon på gatan med olika bakgrund, olika läggning och tycke och smak och färg...
Vi är människor.
Kort och gott.
 
En promenad efter jobbet var fantastiskt idag, i sol och höstluft.
Håkan Hellström i lurarna.
Raska steg.
Det finns ju ganska mycket klokskap i världen trots allt.
Och i vår närhet, i vårt land.
Låt oss lyfta det, älska det och kämpa för att behålla det ♥
 
Johanna

Kommentarer:

1 Åsa:

skriven

Visst är de obehagliga, men samtidigt är ifrågasättande av invandringspolitiken inte synonymt med rasism, det är många som har missat det i debatten. Jag har hört flera som är aktiva inom andra partier som haft långa förklaringar till varför de ändå tillhör de 13%, och det har inte haft ett dugg med rasism att göra. Så läget är nog inte fullt så illa.

Kommentera här: