P3 dokumentär och glad.

 
 
 
Kraftpromenaden visade bara lätt duggregn, så skönt och uppfriskande.
Ingen musik på trippen idag utan istället P3 dokumentär om Mordet på Fadime.
 
Minns det väldigt väl, och minns hennes mod att prata om kulturen som såg kvinnorna som en ägodel, som de som med sitt liv, sitt varande sågs som familjens ansikte utåt. 
Gjorde de nåt "fel" var det en skymf mot familjen. Och familjen var hela släkten, eller stora delar av den. Hon blev hotad till livet och misshandlad av sin egen bror, för att hon blev kär i olämplig kille och mötte brodern o familjen i rättegång för att försöka förklara, ge sin version och kanske få någon annan att förstå.
Det slutade med mord.
Av sin egen far.
Två kulor avslutade en ung, modig kvinnas liv.
För att hon ville nå förändring.
Det fick samhället att reagera, och att stifta nya bestämmelser. Det var ett högt pris hon fick betala, Fadime.
Lyssna på dokumentären, riktigt intressant och upprörande, tragisk och viktig.
 
Glad över livet jag har.
Bytt lakan, tvättat, promenerat, plockat undan efter go gårdagskväll Med fina vänner.
Pratat en massa med dottern som suger in det sista innan skolstart. 
Legat på golfboll, fått och gett massage.
Njutit av skön söndag och ännu en rentvättad tvätt.
Glad över att få säga och skriva vad jag vill, umgås med vem jag vill o få leva med mannen jag själv valt - utan att riskera mitt eget liv.
 
❤️
kram till er.

Kommentera här: