Dagen är min.



Vaknade upp med insikten av att Dagen idag är min.
Något att ta vara på, göra nåt bra av.
Att försöka vara i det som NU är.

Det innebär att göra aktiva val, i alla fall för mig och mitt sätt att se.
Ett aktivt val att njuta av att jag får mitt kaffe på morgonen.
Att inte ge sig in i diskussioner på morgonkvisten, vare sig med min dotter eller på jobbet.
Istället för att ge mig in i irritationsmoment så väljer jag att gå ifrån,
eller att bara låta människor veta att de kan göra som de tycker -
för ibland behöver jag inte alls lägga mig i.
Aktivt val kan vara vad jag ska käka till lunch,
att jag kan säga några vänliga ord på min dag,
eller välja att bemöta någon mindre eller större orättvisa, något jag vill förändra...
alltså att jag kanske väljer någon strid som för mig är viktig.
För att jag vill, för att jag tror på min idé.

Jag kan välja att ge någon en kram.
Och jag kan välja att gå hem och vara glad att jag har en underbar dotter.
Där jag också väljer mina strider.
Jag vill ha ordning i hallen och i köket - det är min strid just nu.
I en rörig dag på jobbet behöver jag landa i ett hem med ordning.
Det ger mig lugn.
En hemtrevlighetskänsla som jag gillar.
Och jag kan välja att pussa hennes vackra panna, och mjuka tinning och känna KÄRLEK.

Dagen är min.
Och mitt förhållande med den är i stora drag - mitt val.

Kramar
Johanna

Kommentarer:

1 Eva:

skriven

Visdom att ta till sig. Önskar också att jag lär mig att inte kasta mig in i irritationsmomenten. Eller lära mig vilka "strider" som är värda att ta.

Du är klok som en bok :)

Kommentera här: