Förortsungar

 Öland 2009

Efter en härlig helg slängde min älskelse och jag oss i min säng, och kollade in Förortsungar igår kväll som skön avslutning.
En himla mysig, bra och tänkvärd och härlig film som gjorde mig glad (ja, och rörd så klart...!)
Filmen handlar om en flicka och hennes morfar som väntar besked om uppehållstillstånd, de får bo hos en kille som sedermera efter mycket livskantringar ansöker om att bli fosterpappa.
Det handlar om ett gäng sköna barn som är modiga, glada, tuffa och sprittande levadsglada.
Den är om musik, och glädjen den ger.
Se den vettja!

Många barn har det tufft.
Även i vårt land, med missbrukande föräldrar, föräldrar som misshandlar eller på annat sätt utsätter de för tråkigheter och otrygghet.
Som lämnar oklara besked, som ljuger eller drar på sanningen.
Som hellre gynnar sig själv än sina barn.
Det finaste vi har behöver vi värna om, ta hand om och finnas till för.

Med regler, med ramar som visar var vi står, men med en vilja att finnas till.
För att lyssna, för att lära av de som är yngre än vi.
För att också dela med sig av de erfarenheter vi har, för utbyte av saker som finns i ryggsäcken.
För att hjälpa på traven, stötta, pusha...
Och för att ibland fånga upp när vägen blir alltför krokig och osäker.
Men bara så länge att de hinner skaka av sig dammet, för att sedan pröva lyckan igen.
För att finna sin egen väg.

Flyg lilla sparvöga...flyg över ängarna!

Puss i solen♥

Johanna

Kommentarer:

1 ROBIN HOOD:

skriven

sv: aha okej! :D men i hela sverige då, vem är den bästa skådespelaren då, alltså av alla svenska som finns? :)

2 Johanna Roth:

skriven

Oj, vilken svår fråga....!

Den måste jag nog tugga lite på först!

3 Johanna Roth:

skriven

Har tuggat lite....Lena Endre är en välidgt bra svensk skådespelerska, tycker jag...

Och vad hter prästfrun i Så som i Himmelen? Ingela Olsson!! Hon är grymt bra!

Kommentera här: