C-vitaminer & Tacksamhet

 Fridis 2006

God förmiddag i det misstänkt vårvintriga landskapet!
Ingen sol idag, tur vi fick lite av den varan igår:-).
Hemma med hängig tjej, och jag själv känner mig också lite småhängig (inte muskelmässsigt då, utan mer ont-i-kroppen-förkyld-hängig ni vet - det andra är ju liksom ingen nyhet!)
Ska ta mig extra c-vitamin, extra mycket kaffe, bra mat och även idag ägna mig åt småprat, bokläsning och kanske en film på DVD.

Det är ju egentligen inget att bli upprörd över, förkyld och lite seg ska man liksom vara emellanåt.
Det försvinner onekligen i proportionerna av allt annat omkring oss, med jordskalv o tsunamis, civilbefolkning som skjuts ned, flickor som blir mördade i tron om att få bli fotomodell...
Eller programmet jag såg i förrgår kväll, om en man från Afganistan som sålde sin 10-åriga dotter till en gammal man som ville ha henne som hustru. 50 lamm fick han för dottern...och förlorade möjligheten att någonsin se henne igen.
Vi lever i ett fantastiskt land!
Jag har tänkt det så många gånger senaste tiden med allt som händer, och känner mig oerhört tacksam att just jag fått möjligheten att födas i ett fritt land, där kvinnor och flickor har lika möjligheter, där deras vilja blir hörd och deras röst är lika viktig.
Vi har verkligen olika förutsättningar beroende på var vi föds.

Min älskade dotter ligger och sover.
När hon vaknar ska hon få amerikanska pannkakor till frukost.
Kanske kan det ge lite kraft i den lilla kroppen?
Ett glas C-vitamin ska serveras också, med jordgubbsmak.
Det gör nog susen:-)!

Själv ska jag ta mig ännu en kopp espresso.
Och verkligen njuta av smaken, av möjligheten att kunna ta det när jag själv vill.

Jag är inte så förtjust i artisten Arja Saiomaa men gillar en text hon sjungit....:
Jag vill tacka livet
Som gett mig så mycket
Det gav mig två ögon
Och när jag dom öppnar
Kan jag klart urskilja det svarta från det vita
Och högt däruppe himlens mantel strödd med stjärnor
I mängden människor, den Som jag älskar

Jag vill tacka livet
Som gett mig så mycket
De har gett mig hörsel
Som i all sin vidhet
Fångar natten och dagen
Syrsor och småfåglar
Turbiner, hammare, ett hund skall och ett ös regn
Och röstens ömhet hos den som jag älskar

Jag vill tacka livet
Som gett mig så mycket
Det har gett mig ljudet
Och hela alfabetet
Så att jag fick orden
För tankarna jag tänker
Moder, vän och broder
Ljuset som upplyser
Den karja väg min älsklings själ ska Vandra

Jag vill tacka livet
Som gett mig så mycket
Det gav mig lång vandring
För så trötta fötter
Jag gick genom städer
Genom djupa vatten
Över stränder, berg, i Öknar och på slätt land
Hem till ditt hus och dina Gröna ängar

Jag vill tacka livet
Som gett mig så mycket
Det har gav mig ett hjärta
Som i grunden darrar
När jag ser på frukten av det hjärnan skapar
Och det goda så långt borta från det onda
När jag ser in i dina klara ögon

Jag vill tacka livet
Som gett mig så mycket
Det har gett mig skrattet
Det har gett mig smärtan
Så att jag kan skilja lyckan ifrån sorgen
Dom två ting som skapar alla mina sånger
Och mina sånger som är era sånger
Och alla sånger som är samma sånger
Och mina sånger som era sånger
Och alla sånger som är sanna

Det finns väldigt mycket att vara nöjd, glad och tacksam över.

Kram till dig!
Johanna

Kommentera här: