Tankens kraft



 

Vill passa på att tacka Anna & Ulla för underbar Hälsovecka-frukost igår!!
Mysigt, gott och lyxigt att ha det så på jobbet någon dag:-)

Efter en lång arbetsdag med handledning av duktiga studenter, reflektion med de, reflektion med bashandledare och diverse avbrott i arbetet under dagen av olika anledningar (mest trevliga faktiskt:-)!) så begav jag mig till föreläsning med och av Mikael Andersson.
Om tankens kraft.
Och han berättar hur han ser på det, på hur olika synsätt kan göra att man ser problem- eller lösningsfokuserat på svårigheter.
Som att någon sa till honom att det är svårt att spela bordtennis utan armar, och han svarar "Jag spelar inte utan armar, jag spelar MED haka och axel".
Så gick hela föreläsningen, i den tonen med att se HUR man kan lösa saker istället för att fastna i ATT det är problem.

Fantastiskt bra!
Det ger mig energi och en värmande ton i hjärtat - jo, jag tror verkligen att det gör stor skillnad för våra hjärnor, våra hjärtan och vår själ när vi försöker se saken lite mer från den ljusa sidan.
Att inte grotta ner oss i det svåra, eller att göra oss till offer för omständigheterna.
Vi tar beslut över våra liv, vi styr hur vi vill att det ska vara.
Händer oförutsedda saker (vilket det ju gör) så väljer vi hur vi hanterar det.
Och jo, det är nödvändigt att sörja, att vara i det svåra, att liksom sörja klart.
Man ger upp i bland, tappar tron och faller.
Det viktiga är att vi hittar modet att liksom resa oss igen.

Jag somnar med många kloka ord i mitt sinne.
Och en enorm längtan efter mannen i mitt liv.
Snart glider vi iväg lite grann för att samla energi, bara han och jag.
Samla goda stunder tillsammans.

Puss!!!

Johanna

Kommentarer:

1 Amanda:

skriven

sv: tack <3

Kommentera här: