Regn, ilska och carpe diem!!

    
Regnet det bara öser ner....!!!!
Konstigt väder, blev svettig som en bastubadare på väg till jobbet men det torkade in efter ett tag :p, härligt!!!!
Så jag har suttit fräsch som en nyponros vid min dator och skrivit kompetenskort, blivit klar med 4 och fått de godkända! Gott med snabba ryck! Passar mig som handsken. Gick i regnet till Broqvist för att fika med kompis efter jobbet, mmmmacka med brieost och salami -inte alls fel:-) En god latte till det....lite snack, bra stund! Hängde en påse på dörr`n när jag kom hem, med gardiner från mammsen. Hängde upp de och blev nöjd:-) Tack kära moder!

Läste i en tidning idag om våld mot kvinnor. Blev upprörd när jag blev påmind om diskussionen som med jämna mellanrum uppstår, huruvida felet är tjejens/kvinnans beroende på VAD HON HAR PÅ SIG!!! Hallå?! Vilket århundrade lever vi i när såna diskussioner och uppfattningar fortfarande förekommer? Nästan som häxjakten....! Kan det någonsin vara en flickas fel att någon annan begår ett brottsligt övergrepp mot henne på grund av att hon har kort kjol eller urringat linne på sig? Det är väl inte hennes problem om pojken/mannen inte kan styra sig själv och sina galenskaper, det är väl enbart hans?! Att flickor inte behöver utmana ödet, inte behöver välja vägar som går genom buskage och ödsliga platser gäller även för killar, det handlar mer om sunt förnuft. Men att vi som människor ska välja bort vissa klädesplagg för att vi ska slippa vara rädda....det gör mig galen! Tänk och sitta i en rättegång när ledamoterna (eller vad det nu kallas) diskuterar flickans beteende som en ursäkt för mannens brottsliga handling...har jag aldrig varit giftig eller tvärförbannad innan så skulle jag vara det då. Tänk om diskussionen skulle handla om våra barn, om våra döttrar?
Ok om jag eller någon annan tycker att det är fult det någon har på sig, att det skiljer sig i smak men att det skulle spela någon som helst roll för hur man blir behandlad är verkligen galet. Det gör mig arg!

Vissa saker gör mig arg. Inte så många, och inte så ofta.
Så länge jag får kaffe och mat så håller jag humöret i schack:-).
Om det inte är alldeles uppenbart att det finns nåt att verkligen bli arg för. Som det ovan! Vad tycker ni, undrar jag....?

Läser en liten klokbok om igen. Om att det är värt att fråga sig varför man blir så upprörd över vissa saker. Att man liksom blir förbannad för att man tillåter sig att bli det. Och ofta skyller på att "hon gör mig så förbannad", istället för att "jag blir så arg på henne"...en viss skillnad i hur man möter det. Och vilket ansvar jag tar för min ilska, för mina egna känslor.

Funderar på att upprepa proceduren från igår. Lade mig i sängen redan vid 20, läste till 21 och somnade på 30 sekunder...utsövd idag efter 8,5 timmas sömn. Så otroligt skönt, och länge sen jag var så pigg!

Tänker också på att jag verkligen vill ta vara på livet. På godbitarna. Saker händer så fort som förändrar hela livet, på en sekund hejdar sig tiden och något oväntat sker....ta vara på de små, små stunderna som gör livet! Som gör livet värt att leva! Som ger glädje, energi, lycka....! Jag hänger på tåget, det går nu:-)!!!

Kramiz Johanna


Kommentera här: