Livets villkor



Från glad skolavslutning, härliga skratt, sång, sol och tårta....gemenskap och myspys.
Till människor som inte riktigt når över vattenytan, som behöver finna sina verktyg för att handskas med livet.Men motgångar och dalar kommer. Det är nåt vi vet, att livet skiftar i sitt humör rätt friskt. Det är liksom livets villkor, det är så det är tänkt. Och vi behöver lära oss av det vi går igenom. Vi behöver ha kärlek och sol, sköna människor, goda minnen och upplevelser, fina böcker, härlig musik....allt som ger någonting som gör att vi växer.Att solen i oss blir större än molnet. Och att vi låter det vi har med oss får finnas men inte längre styra våra liv. Det är slutligen bara vi själva som kan göra nåt åt vårt liv. Det är jag som äger makten till mitt eget liv. Det gäller att förvalta det så gott det går, ibland självständigt, ibland med en smula hjälp på traven. Men det går, det är jag övertygad om. Det finns alltid en sol bakom molnen. Det finns ordning efter fullständigt kaos. Och det finns kärlek, frihet och styrka i att gå vidare <3!

Livets villkor är också att vi föds. Lever våra liv. Och vi slutar våra liv. I olika rätt eller fel tid...på sätt vi inte hade önskat. På sätt som känns orättvisa.
Var hos min goda vän idag. Hennes nära och kära mamma gick bort.  Det gör mig ont att se henne ledsen, sorgsen. Det är hårt. Slaget är hårt när man står varann nära såklart. Overkligt när någon som alltid funnits plötsligt ger upp, och lämnar sin kropp. När själen tycks finna en annan väg och får frid någon annan stans.
Det tror jag den får. Jag tror att hon finner en lycka någonstans, sittande på ett moln levnadsglad och pratglad. Ser sin fina dotter och barnbarn och vaktar över de. Inuti de fortsätter hon att leva. Och jag önskar jag kunde ge lite styrka och kraft till min fina vän. Kram till dig!

Dagen avslutades med, för min del, promenad runt Växjöhavet medan Frida var på kalas.
Mysigt snack med föräldrarna vid hämtning om livets skönhet. Frida supernöjd, glad och småtrallar efter härligt kalas.
Det är livets villkor. Skiftningarna.

Varm kram till dig.
Johanna

Kommentera här: