Frid istället för stress

 Vår lilla lulstad <3

 Min dag

 Tålig orkidé!!!

 Nu är det Lul igen...

Mina dagar ser ut som på bilden med bok och te, filt och raggsockor.
Så får det vara, för tanken är att jag ska bli frisk!!!
Jag hinner vad jag ska ändå.
Jag har en julklappsköpstrategi som jag kört med i flera år, och det är att jag skriver upp allt jag ska köpa på en lapp och till vilka. Ut drar jag på stan ett par dagar före jul och inhandlar allt på typ 2 h. Det är genomtänkt innan, sen är det bara att göra. Funkar hur bra som helst, och de flesta verkar ha handlat färdigt då också - extra bonus!!!

Knytkalas är en fiffig sak.
Jag måste säga att alltihop till julbordet hade jag inte varit sugen att fixa ihop själv. Var tar tiden då vägen, när man är hemma från jobb halv 5, 5? Tyvärr, barnet, jag måste fixa julbord så jag kan inte prata med dig just nu....! Eller...mamma måste piffa till alla tomtar som ska upp, så tittar på en film gör vi efter jul! Men lägg av, snälla du! Mamma har inte tid!!! Kom igen på Juldagen, lilla gumman!

Ett tips: dela upp!!! Gillar någon att göra Jansson bäst, så varsågod - laga! Gillar någon annan att fixa skinkan - så, fixat! Är det en person som absolut måste ha någon delikatess på julbordet, varsågod och fixa det då! Hjälps vi åt blir det tusan så mycket bättre♥!

Var i hela världen är rättvisan att EN person ska stå och fixa alltihop? Och till på köpet se lagom tindrande ut, välklädd och avstressad när väl julafton kommer...var är friden? Myset? Var är tanken om att det är skönt att umgås på lika villkor?
Dessutom går mycket att köpa.
Rödbetssallad, senap, sill...visst det går att tillverka själv, men om du inte vill stressa - KÖP! Det är väldigt gott, blir absolut uppskattat och Julafton är faktiskt också den endast 24 h lång. Några fler timmar har vi inte till vårt förfogande.
Bakar gör jag inte heller. Går också att köpa, för den som vill ha nåt sånt! Jag är priviligierad som har en bagare som mamma:-) Nåja, inte proffessionell sådan, men väldigt duktig amatör! Hon bakar himmelska saker och gör godaste julgodisen i stada! Så jag har pepparkakor som är hemmagjorda, och någon annan julkaka att bjuda på om någon kommer. Det finns dock både goda kakor och gott godis att handla! Allt är frågan om prioritering. För din egen skull. Inte för alla andras.
Vem är glad om du är helt slut på Julafton, irriterad för att du stått där själv med näsan i grytorna och inte har förmåga att njuta ens för en minut när det väl är dags? Absolut ingen. Allra minst du själv.

Julkola vill Frida gärna ha, så det fick det bli. Bara att röra ihop, kokas typ 1 h, skäras upp och slås in - vilket vi gjorde tillsammans och pratade en massa under tiden. En bra stund!
Färdigkokt skinka som bara ska griljeras, Köpt rökt lax med färdig pepparrotsost, prinskorv, kokta ägg med caviar (de har jag inte heller värpt själv:-), sill (köpt i olika smaker! Mums!)...det blir nog min lott! Mamma är världsbäst på Jansson och revben så det faller nog på henne. Och köttbullarna, inte att förglömma! Tack lilla husmor♥!

Summan är att för den mindre ihärdige blir det också jul.
Min tanke är att jag ska må bra på Julafton, vilja umgås, äta gott och bara vara tillsammans med min familj och känna att livet är rätt fint ändå♥!!!

Hoppas att det är din tanke också.
Och att det får bli så.

Mer FRID till folket!!!
Och du har makten att få den!
Det du:-)!

Stor & varm kram
Johanna

Kommentarer:

1 Helena Segerberg:

skriven

Jag håller helt med dig!!! Frid på dig och en riktigt god JUL!!! Kram Helena

2 Mille:

skriven

Hoppas att du inte är för sjuk och att du blir pigg till julen! En sak är avkopplande och väldigt roligt...BAKA BRÖD!!!! stor kram till dig...

Kommentera här: