För att du ville ut och gå.

(null)

Jag går här.
Fri, som en fågel, går jag vart jag vill.
När jag vill. Och bestämmer själv hur jag ska se ut när jag gör det.
Jag riskerar inte att någon ska komma och skrika och slå och dra in mig i en bil, för att sedan slå ännu mer för att försöka tukta och utbilda mig.  I hur jag ska gömma mitt hår och min kropp. 
Jag får lyssna på musik där jag går, ta danssteg om jag vill och stuffa runt med vänner på ett dansgolv. 
Mina barn får vårdas av mig även om jag skiljer mig från barnets far, och jag får besluta om mitt eget liv. Resa utan manligt sällskap. Och älska vem jag vill.
Ta pennan eller tangentbordet och skriva det här, kritiskt och förbannat upprörd hur det kan fortgå - att regimer låser in halva sin befolkning. För att de är kvinnor. 
Zhina Amini blev 22.
Som min dotter. 
Bara för att hon hade sjalen om halsen och inte dolde sitt hår. 
Det. Är. Så. Jävla. Sjukt.

Tänk om det var jag. Eller min dotter. 
Eller du.
Som bara ville gå ut och gå runt sjön, en vanlig dag. 
Och promenaden slutar med häkte, misshandel. Och död.
För att du ville ut och gå.

❤️❤️❤️

(null)




Kommentera här: