I natt jag drömde…!

(null)

Året går mot sitt slut. 
För många är det ett vemod, för många är det något obehagligt när ett år tar slut och går in i nästa. För andra kanske det är med tillförsikt det nya året kan gläntas på. 
För mig är det en dag, som blir en annan dag. Det är mer symboliskt att det också räknas över i ett nytt år, en ny siffra att lära in. 
Gillar att fira dagen utomlands, att få äta god mat och bara vara. Förra året var vi i stugan, mannen och jag. Gjorde trerätters, drack gott, pratade massor och så blev jag friad till. Efter mat, och med finklänning och raggsockor på. En fin och speciell kväll, i lugnet på landetlandet.

(null)

Varit vaken en stund i natt, med hosta och tungt i bröstet. Känns fortsatt som att någon sitter på bröstkorgen men kanske blev det lite bättre efter träningspass på elfte våningen. Helt okej utsikt! 

(null)

Mycket vidrigheter har hänt runtom i världen detta år. Med krig, indragna rättigheter, skjutningar. Må det få ett slut, detta elände. Vaknade med sånger i huvudet, som I natt jag drömde. Imagine. Hela världen runt. Alla med hopp om uppvaknande, om mjukare sinne och fred på jorden. 

Det har också hänt bra saker, så klart. 
I Colombia har aborträtten utökats, och det anses inte längre olagligt att få det utfört.
Samkönade äktenskap har blivit lagligt i Schweiz och Slovenien.
Kvinnor och män kämpar för sin frihet, för sina liv i Iran. Kvinnor i Afghanistan kämpar för att få rätten tillbaka, att få utbilda sig och ha ett annat liv än innanför hemmets fyra väggar. 
Det finns en styrka, en ilska och ett driv som jag hoppas ska explodera som ett fyrverkeri som tvingar de ledande att backa. För evigt.

I natt jag drömde…!

(null)

Och vi har såklart vårt att kämpa för. 
I vårt land, där det blåser hårdare vindar som drabbar människor som har det sämre. Det gäller att varje dag säga ifrån när orättvisor syns, att inte sitta tyst. Det gäller att våga knacka på om vi hör något som inte står rätt till hos grannen. Vi behöver sträcka på oss, våga lägga oss i för att det vi har också ska nå andra. 

Vi har det bra här, mannen och jag.
Får se härliga ställen, mysiga hus, trånga gränder. Vi får känna solen mot vår kind och kan sedan ta en dusch, njuta av att kunna byta om till rena, hela kläder och få äta oss mätta. 
Vi har det bra, då vi vaknar med kärlek. Till varandra och till livet. Vi vill varandra väl. 
Det borde vara allas rätt, att ha någon som vill dem väl. Som månar om, som ger lite extra omsorg.

Inatt jag drömde…!

(null)

Hoppas att du får en fin dag, och ett bra år. En bra morgondag.

Önskar dig ett Gott, kärleksfullt, härligt, roligt, festligt, dansigt, starkt, omsorgsfullt och skrattigt 2023! Önskar att du ska få den styrka, det mod och det hopp du behöver för att möta det som kommer!

Kramar ❤️ Johanna 

Kommentera här: