Nej, det är inte synd om.


(null)

Nej. Det är inte synd om männen i historierna som kommer upp. Jag förstår inte att det ens kommer upp som en tanke. Att det är tragiskt kan vi nog alla skriva under på, men synd om?
När det första de frågar, när polisen griper dem, är frågor om sig själva. Sitt liv. Sin familj. Måste det här komma ut? Måste min fru få veta? Hur kommer det att gå med mitt företag? Om de hade dödat någon, hade de ställt samma fråga...? 
Frågan hade inte ställts då eftersom brottet vore uppenbart. Men i fallet om att köpa sex anser de inte att de begått något brott. Eftersom de betalar för tjänsten. Eftersom kvinnan log och verkade tycka det var ok.  Eftersom "det väl inte är så farligt", trots att de hör att kvinnan bryter på engelska. Trots att hon är ung, och kunde vara jämngammal med mannens egna barn. Trots att de väl hört talas om trafficking, att flickorna själva behandlas som skit men måste le, måste "producera" ett visst antal ligg per dygn för att pleasa asen som säljer henne. Som ett stycke kött. 

Nej. Det är inte synd om männen som begår dessa brott. Som istället för att ta tag i sina egna trauman och fantasier, luckor i känslolivet ger sig på oskyldiga människor. 
Och vars första fråga är "kommer min fru få veta"? 
En av tio män. Som utnyttjar unga, söndriga kroppar vars ägare är unga, förstörda flickor som inte har rätt till sitt eget liv. Som inte har något val, utan som hålls inlåsta för att en efter en ska få ta för sig. Som hotas till livet om de försöker vägra eller fly.

Männen har ett val.
De kan slå ett nummer till terapeuten. De kan föreslå som fru/partner att de ska prata om problemen, kanske prova något nytt eller träffa en sexolog.  Eller göra nåt åt saken själva. Sex är inte en rättighet, nämligen. Det ska vara en akt i samtycke mellan två parter, som har lika stor rätt till njutning.  
Som har lika stor rätt att avstå, som att vilja.

De har ett val. Ändå väljer en av tio män att sexuellt utnyttja oskyldiga människor. 
Jag inser att jag måste ha människor i min bekantskapskrets som gjort sig skyldiga till detta. Jag vill inte veta. Jag önskar bara av hela mitt hjärta att de personerna har tagit, eller tar tag, i sina liv och ber en bön om förlåtelse för detta de gjort mot en redan trasig människa.  
Och att de väljer om vilken väg de ska gå framöver.

(null)

/Johanna
❤️

Kommentera här: