Charmigt operfekt.

(null)
Ibland är det märkligt var energin kommer ifrån. Sovit rätt kass och allt för lite i natt. 
Hostat en del, somnade sent.
Kände mest för att gå hem och sova efter jobbet, var väldigt trött...
Men då kom sambon och lillbonus med gran och hade hämtat upp jullådorna från källaren. 
Det fick bli julmusik, knäckfix och julpynt när de ordnade granen. 
Vips! Nu är huset julpyntat.
Och knäcken klar. 
(null)
Enligt tradition sätter lillbonus stjärnan i toppen, när hon klätt hela granen  med allsköns kulor och annat jox. Mysigt!
(null)
Tänker ibland att jag skulle vilja ha kulor i samma färg bara, så där stilrent och snyggt.
Sen tänker jag att färg är rätt härligt och glatt, samtidigt som jag tillvaratar det jag har. Många gamla kulor från farmor, några har jag köpt till min första lägenhet och några pynt är hemgjorda. 
Jag behåller min brokigt pyntade gran helt enkelt. 
Och gillar att den inte är så perfekt. 
Charmigt operfekt är bra.
(null)
Älskar dessa tomtar som farmor Maja målat.
De ser så där snälla och goa ut, som jag vill att tomtar ska se ut!
(null)
Hon som hänger på dörren heter Fjösa-Lisa. Hon ser kanske mest lite galen ut men hon är skön. Skönt galen liksom. 
Tomten i fåtöljen är sen jag var liten.
Hade den i min säng, varje jul. Jag tror att det är min kära mor som gjort den!

Jul är mycket minnen för mig.
Som för de flesta, tänker jag.
Hur det var när mamma och pappa fixade med granen på natten till jul så att den stod där så fin på julaftons morgon. De måste ju donat hela natten....?!
Dofter av mat fyllde huset, och farmor kom på förmiddagskaffet. Alltid fick vi en liten julklapp då, någon handmålad fin tomte som hon gjort för att vi skulle kunna hålla oss till tomtebesöket.
Minnen av maten, skratten och kommentarerna när vi sjönk ner i soffan och tittade på Kalle och hans vänner. 
(null)
Knäcken klar. 
Doften sprider sig.

Snart är det sovdags efter lång dag!

Kram ❤️ Johanna

Kommentera här: