Behagligt moment och val.

(null)
Det börjar bli full rulle på jobbet efter lugnare period. Precis som att folk vaknat upp och insett att "shit-hösten -är-på-väg-och-var -är-min-operationstid". Lite fler läkare i tjänst och därmed fler mottagningar vilket kan resultera i lite snabba ryck och det är precis det jag gillar! Snabba ryck, många olika bollar i luften. Variation och inte-tråkigt-en-sekund-arbete:-). 

Efter jobbet gick jag direkt till vattenkannan och körde ett ryck. Det är ett behagligt moment i livet, har jag insett igen. Pilla, plocka, vattna. Tänker att vi nästa vår och sommar kan ha lite växter i stugan eftersom vi kommer att vara där betydligt mer. Mysigt!
(null)

(null)

Vid kaffet på morgonen hamnade vi i samtal om ungdomar, tider och vad en är orolig för när de inte behagar svara i telefon eller på sms om natten.
Att vi har en gemensam oro men att den består av olika saker.
Det visar sig då att människor födda här, med en utrikesfödd och en inrikesfödd förälder fått svart hår som arv. Och bruna ögon. 
Och att detta svarta hår kan vara tillräckligt för glåpord och otrevligheter för de som anser sig ha rätten till vårt land, vår historia. Det är sånt som vissa föräldrar är rädda för.
Att ens älskade unge ska ha blivit ansatt.
Det gör mig så bedrövad, så arg.
Det är en värld som för mig är sjuk, ett inskränkt sätt att se på världen.

Jag hoppas så innerligt att ni, vi, vårt land, röstar klokt i år.
För människors rätt att vara olika avseende sexualitet, ursprung, religion....
För frihet för individen, för ett humanare samhälle. För att människor själva ska anses kloka nog att välja hur de vill göra med sina liv. För kvinnors rättigheter, aborträtten inte minst.
För att sjuksköterskor fortsatt ska hålla sin etiska fana högt och vårda alla på lika villkor. Att integrationen ska bli bättre, att väntan på besked blir kortare och omhändertagandet mer strukturerat för att lättare få in människor i jobb, skola och gemenskap.
För miljöarbetet, så att moder jord ska hålla...
För fler jobb, så att människor får en meningsfull tillvaro och medel att leva ett gott liv för....
Ja, och för många andra skäl önskar jag att människor tänker och inte handlar pga grupptryck och att de inte orkar tänka annorlunda, att de faktiskt orkar reflektera över effekterna över valen de gör.

Så.
(null)

En stilla bön skänker jag stjärnorna om hopp.

Nu dags för burgare!

Kram❤️ Joey




Kommentera här: