Adventsmys o släppa garden

Advent är mysigt.
Ljusen i fönstret.
Goda dofter.
Glögg. Pepparkakor. Julgodis.
Som om själva känslan av jul doftar gott.
Jag tycker att lite lagom pyssel inför jul är mysigt. Det jag inte tycker är kul köper jag hellre. Eller struntar i.
Att välja för att man vill är mysigt.

Att välja att sänka garden....
Nja, kanske inte är mysigt.
Men ganska, tja... Nödvändigt.
Ni vet...att släppa kontrollen av de små, stora liven vi har.
För att ge förtroende.
För att låta växa.
För att ge utrymme till att bli egna personer utan kopiering à la föräldrar.
De bra sakerna är ju bra om de får med sig.
Men annat kanske är bra att det omvärderas, tumlas runt och blir till ens egna värderingar, tankar, funderingar som blir grunden till livsvalen.

Ingen lätt match.
Men ganska bra.
Jag tror att jag vuxit mer än min dotter idag:-)

Kram
Johanna

Kommentera här: