Val, glad älskelse o fiskfilé



Så tänker jag på att jag har många vänner som är invandrare. Fast jag egentligen inte tänker på de som invandrare, utan rätt och slätt människor. Som jag älskar, har stor respekt för och kärlek till.
Hur känner de i dagar som dessa?
Av okunskap tror jag, hoppas jag, att många lade sin röst i gårdagens val. Inte av eftertanke väl avvägt val. Väl...?

Ett program med Lisa Kudrow gick i helgen. Ni vet blondinen från serien Vänner. Hon sökte sina rötter bakåt, och fick kontakt med släktingar hon inte längre trodde fanns i livet. MÄnniskor i hennes släkt hade blivit mördade p g a fel tillhörighet, fel släktträd, fel nationalitet. Lika sjukt som att det i vissa religioner är ok att döda sin kvinna för att man tror/anser sig tycka att hon varit otrogen. Lika sjukt som att slå någon som inte kan försvara sig. Som sina kvinnor, sina barn, sin man...varifrån kommer rädslan, fientligheten, hatet?

Från valtankar till....en hämtning av en sprallig, dansglad, sjungande glad unge. Som har pratat oavbrutet sedan hon hämtades tills....tja, hon håller på än:-)
Om valet, om dansen, om människor hon känner, om valtalen, om mat, om kloka gummor och trummor, vitaminer och avslappningsövningar. Om livet i stort och smått. Och en frid infinner sig. Underbara, goa unge!!!!

Fiskfilé i form av torsk med äggsås fick middagen bli. Efter dans. Proteinpåfyllning.
Nu lite datafix på varsitt håll. Frida fixar sin Avatar medan jag bloggar. Snart sovdags för mindre flickor. Tja, kanske för lite större flickor också snart...

Ska läsa lite bok tror jag.
I lugn och ro i sängen, i nya lakan.
Och lite Puss med Bo Kaspers i Spotify.
Och lite tänk på Väderlek o dess sånger, som går runt och bearbetas i huvudet.
Jo, även idag finns det goda saker att ta vara på.

Som en latte på stan med min kärlek, en go liten stor tjej i mitt hem, skön musik och vetskapen om att det trots allt finns flest kloka människor i vårt land.

Kram till dig.

Johanna

Kommentera här: