Lantliv.

(null)

Från stan till landet.
Fiskmåsar byts ut till småfågelsång och råmande kor och vindens sus.
När en kör in till byn så hälsar en. På alla.
I affären hälsar en också på alla, om inte med ett hej så åtminstone med en nick.
Det är ovant men också lite charmigt.

(null)

Här i denna stuga växte sambons mamma upp, med sin mor och far och en styck gris.
Hoppas de hade gillat som det nu ser ut. Kanske hade de blivit förfärade över hur modernt det nu är, med riktigt kök med elektrisk spis och ugn. Med rinnande varmt och kallt vatten direkt i kranen. Eller hade de skrattat åt galenskaperna och ändå insett finessen med det lite mer bekväma. Vem vet?

(null)

De hade också kunnat hänga i uterummet, ätit och tagit sin kaffe även dagar då vädret var dåligt. Ändå kunnat se ängarna och kossorna, grannhusen som om de satt ute.

(null)

Syrenhäck och buske klippte vi idag. 
Jag gillar egentligen lite yvigt och oklippt. Gräset såg ut som en äng när vi kom, det gillar jag också men inser att det kanske inte är så piffigt att ha det där en ska gå hela tiden. 

(null)

På morgonen tog jag en extra promenad vid sjön innan klippning och biltur till landet. Så väldigt fint i alla planteringar, denna vid Domkyrkan är ju verkligen magnifik med massa suckulenter och annat som jag inte har en aning om vad det heter.

(null)

En hel svanfamilj badade. Så otroligt ståtliga där de simmade runt och tvättade sig. Som om inget kunde störa dem på något sätt.
Stolta och tar liksom plats i världen.
Så rätt, så coolt.

Nu sitter jag här i uterummet, mätt och nöjd efter käk och dessert. En kall öl.
Småfåglarna sjunger, vinden susar.
Dottern är i Stockholm igen en vecka för att gå på konserter med morbror och polare och träffs folk. 
På fredag kommer jag och min lilla bil för att flytta henne till Växjö för ett tag tills nästa mål finns inom räckhåll med jobb och boende. 

Men tills dess är det lantliv som gäller.

Kram ❤️ Joey

Kommentera här: