Rättighet att värna om.

(null)

Jag har funderat fram och tillbaka.
Diskuterat det, vänt och vridit.
Det är inte självklart vad som är rätt och riktigt, tänker jag. Inte svart-vitt. 

Om en läser på regeringens webbplats om mänskliga rättigheter klarnar tanken något.
Att religionsutövande får aldrig inskränka någons frihet att INTE vilja ha religion.
Det är alltså din rättighet att utöva vilken religion du än vill utöva så länge ditt sätt inte påverkar den som inte har, eller vill ha, någon religion i sitt liv.

I så fall är det här med böneutrop en sak som faktiskt inskränker rätten att slippa höra.
Tänker på de som flytt hit och inte är religiösa till exempel. Som flytt från diktatur i religionens namn. 
Och på oss andra som ganska sällan har någon egentlig tro - även om landet Sverige räknas som ett kristet land efter kultur och tradition (vilket kan tyckas märkligt då vi är ett tämligen sekulariserat land). 

För min del är det ingen stor sak.
Jag har nog tänkt att alla har rätt att uttrycka och utöva sin religion, utan att reflektera rätten att slippa. 

Tänker också att just friheten att slippa höra om andras religion om jag inte själv frågar efter den, är viktig.
Vill inte bli pådyvlad någon slags religiöst budskap när jag går på stan. 
Eller i mitt hem. Något av det bästa med Portkod är att en slipper sånt:-)!!
Väjer alltid undan, eller talar tydligt om att jag INTE är intresserad om någon, mot förmodan, gör ett försök. Och att om jag skulle vara intresserad, så skulle jag söka upp dem - inte tvärtom.

Att inte - är också en rättighet att värna om.

Kram och god fredag!
❤️

Kommentera här: