Boken Kärleken

 
Läst ut Marie Fredrikssons Kärleken till livet.
Som en bok för att förstå, få inblick i det svåra hon varit med om efter hjärntumörens uppkomst så är det en bra, intressant bok.
Den ger oss inblick i livet före- och efter sjukdomen och dess efterverkningar, i hennes liv och tankar före - och efter.
Det är en fin beskrivning av hennes man och deras relation, så skör men självklar trots allt.
 
Det är språket jag har lite svårt för.
En bok blir, i mina ögon, en bra bok om språket flyter och är vackert. 
Det är det inte här. 
Det är en berättelse, en tragisk sådan med strimmor av ljus och inblick i glamour och leda, fest och fans. Före. Och efter.
Den berättar det som säkert ska fram, om än på ett lite stolpigt sätt.
Men ibland vill en kanske mest ha berättelsen, och då fyller boken sin funktion.
 
Som människa och sångerska har jag alltid gillat Marie. För mig har hon varit en jordnära kvinna full av integritet, fuLL av magisk närvaro i sångerna som soloartist. Älskade hennes texter, och lyssnade mycket på dem när jag var yngre och hade det tungt. Hon var en drivkraft när jag lämnade kyrkan som ung och rotlös, rastlös och förvirrad. Min rekommendation är att lyssna in soloartisten Marie, och att kanske läsa boken om du vill veta lite mer om hennes resa i sjukdomen.
Om du vill ha böcker som berättar med fängslande, vackert språk så ska du hoppa över denna.
 
Kramar ❤️

Kommentera här: