Knäckemackor o tystnad.

 
 
Otroligt skönt med fredag efter denna vecka. Kvällarna har varit tröttkvällar denna vecka, men tid för lite träning och läsning har jag unnat mig. 
Ikväll blev det tystnad en lång stund, efter att jag varit hos mina föräldrar och grattat till 52-årig förlovningsdag. Fantastiskt tycker jag!
 
Knäckemackor med gott pålägg, en kopp ingefärsvatten med citron fick bli käk när sambon och lillbonus gick på bio.
Inte ens musik på, utan bara tystnad.
Ovanligt men ikväll nödvändigt ibland.
Hjärnan tycktes överkokt efter veckans stimulans möjligen.
 
Sett två avsnitt om nazityskland på SVT play. Riktigt välgjord dokumentärserie med historiker som berättar, propagandafilmer som visar en verklighet som är så bisarr, så mörk så en hoppas att det bara var en elak saga. 
Sett Skavlan ikväll med Hedi Fried, en överlevare från både Auschwitz och Bergen-Belsen. 
Hon har en viktig uppgift, att berätta. 
Och människorna som hör har en kanske ännu större uppgift - att lyssna. Försöka förstå. Och göra vad som står i deras makt för att förhindra en upprepning av en vidrig historia.
 
Nu är det kväll.
En lugn kväll för min del.
En välbehövlig, liksom mjuk kväll.
 
Kramar till dig.
 
Johanna

Kommentera här: