Intryck o enormt tacksam!

 
 
 
En del sv kåkstaden
Sjungande barn i kåkstaden
Guiden på Robben Island
Nelson mandelas cell.
 
Jag är full av intryck efter guidad tur i kåkstaden Langa, av guide som sjölv är uppvuxen i kåkstad.
Första utmaningen för min del var att gå in i en baptistkyrka under pågående gudstjänst där musiken ljöd högt. Och härligt!
Det var inte skrämmande utan bara kul att höra musikalitet och danssteg som alla härmade:-)
När snacket kom igång skulle vi så lämpligt åka vidare...:-)
 
Att åka genom denna stad, med plåtskjul där 50 000 pers bor, där skräp ligger utspritt överallt, barn springer obekymrat barfota, vinkande åt vår buss. Vi vinkar tillbaka och själv är jag väldigt sugen på att adoptera någon av dessa gudomligt vackra ungar....
Vi kliver av bussen och får kliva in i denna värld.
Där folk under apartheid blev instängda i hostels
med låg standard. Då menar jag verkligt låg. Varken du eller jag skulle vilja nyttja deras toa, eller sitta vid deras matbord som där såg ut...
Och så var det på många ställen, men det fanns oxå lägenheter/fristående hus med lite högre standard. Inte hög. Men Bättre.
 
Det som slog både mig o mannen var att människorna verkligen var så fina. Välklädda och rena, vackra i håret med fina klänningar, kostymer...något guiden sa att de var noga med för att inte visa var de kom ifrån.
En ny värld. 
En beklämmande värld på många sätt men oxå en värld där värdigheten är stor. Stolt.
Trots allt.
 
Detta bär jag med mig. Det var starkt. Väldigt starkt.
Och jag inser igen hur otroligt bra vi har det!!!
 
Robben Island efter det, en nära på kräk-båttur på nära 1 h till det ställe där bl.a. Politiska fångar med starka åsikter som råkat illa just därför. En fd fånge guidade oss genom fängelset, hur det såg ut o historier omkring. Nelson Mandelas cell. På ca 5 kvadrat. En 1 cm madrass på golvet. Ett bord 30 ggr 20 cm, och en hink att uträtta sina behov i. 
Han hade kärlek och förlåtelse i sitt bröst när han släpptes fri. Liksom guiden idag, som numera umgås med sina fd fångvaktare.
Att ha det stora hjärtat, fri från hämdlystnad är otroligt stort.
Det ger hopp.
 
Ja herregud vilken dag!
Den satte sina spår.
På bra sätt.
 
Tack för mitt eget liv, och förutsättningar.
Tack.
Jag är lyckligt lottad.
 
Kram Joey❤️

Kommentera här: