Frihet. Kunskap.

 

Måsen säger: Dina vingar bär dig vart du vill, så lita på dig själv och din egen förmåga. Känn tilltro till dig själv. Känn tillit och att du når ditt mål.

Fåglar i allmänhet, men kanske mest fiskmåsen och örnen, symboliserar frihet för mig.
Finns det något annat som ser så otroligt fritt ut som att flyga med utslagna vingar på en blå himmel?
Det ser så lätt ut, de följer med vinden och vilar i vinden, låter den bära dem i förtröstan.

Precis som jag själv bör göra.
Följa med vinden, låta mig vila i det som händer och sker utan bekymmer om morgondagen.
Oro som skapar onödig stress, som inte leder till något gott alls förutom kanske insikten att det blev inte så farligt som man tänkt sig...

I helgen var jag en mås... Jag njöt av friden, friheten, luften under vingarna, vädret.
Som gillade att kasta massa ved på ett släp.
Som fick sitta i ro i vintersolen och lyssna till en kunnig herre som talade om vildsvinets finurligheter när det gäller att komma åt vete, trots elstängsel.
Vem kunde ana att jag skulle tycka att det nåt att ha?
Jag kände mig väldigt levande, rofylld och glad.
Det är häftigt att möta människor med ett helt annat kunnande än det jag själv besitter.
Och det är skönt att få arbeta med kroppen, tillsammans med någon som respekterar och älskar.
Det blir mysigt, goa samtal under tiden, ett skönt att sätt att bara vara på.

Kanske var jag ingen mås, men en okunnig och tillika glad kvinna som gick in till Åhléns och fick dofta mig igenom lätta parfymer på deras doftavdelning. En mycket duktig, serviceminded kvinna hjälpte oss - riktigt kul att få dofta in sig och känna att det framåt kvällen doftade helt annorlunda än där i butiken. Ungefär som ett gott rött vin som får lufta till sig. Jag kom fram till att jag ska ha någon mjuk, gosig doft. Som en gosig mörk chokladbit typ. Inget sticksigt, inte tungt...men gosigt:-).
Oavsett vad kunskapen handlar om - vildsvin, parfym, affärer, medicinskt vetande, teknik...så är det häftigt när människor behärskar området.

En sorts frihet är det att kunna saker, att känna sig fri och trygg, lugn i det man kan.
Frihet känner jag när jag får till det i  en ton som jag önskar, när jag vågar släppa loss. Känna efter. Vara i det jag sjunger.
En viss frihet känner jag när jag är trygg i mitt arbete, jag är fri att tycka, att lägga upp arbetet och jag är fri att hantera det efter mina förutsättningar, ihop med studentens och patientens förutsättningar.

Jag är fri att gå vart jag vill.
Jag är fri att älska.
Jag kan, och får, åka vart jag vill - vi lever i ett fritt land.
Jag får rösta, göra min röst hörd.
Jag får vara den jag är utan rädsla.
Jag är fri att byta jobb om jag vill, att studera...att helt byta bana om jag tröttnat.
Jag får demonstrera och tala fritt.
Jag får skriva artiklar, insändare om det mitt hjärta är fullt av. 
Jag får arbeta som kvinna, och kan söka samma jobb som en man.

Men jag kan inte flyga....

Måsen kan flyga fritt och känna sig fri.
Den kan få oss att njuta av synen på himmelen.
Få oss att längta efter känslan av att flyga.

Och kanske kan måsen få oss att se att friheten de har i sin flygning,
Den friheten har vi i vår själ. I vårt hjärta. I vår verklighet.

/Johanna



Kommentera här: