Höstens vemod




Kaffe. Golfboll.
Småprat med dottern vid frukosten.
Lite TV, Smp och mera småprat innan jag skjutsade henne till skolan.
I regnet.
Hösten är här, och på nåt sätt känns det vemodigt.
Som att det liksom är en tid som är slut och en annan börjar.
Det här är liksom mer som ett nytt år än själva nyår, tycker jag.
Ny tid, med nya vanor, lite mer instängt och också familjemysigt när man blir bättre på att tända ljus, bada badkar, sitta inne och läsa och kolla film, men också kanske att promenaderna blir längre, luften högre och lite lättare att andas.

Men utelivet bland gräs och grillar är liksom nästan finito.
Det är lite vemod.
Den enkla vardagen där man träffas och bestämmer att man äter ihop på kvällen blir inte lika enkelt.
Och jag undrar varför?
Inte är det svårare att laga maten vid spisen än vid grillen....?
Kanske behöver vi grotta in oss emellanåt för att orka vara grillvänliga på sommaren?

Jag behöver nog det i alla fall.
Kanske är jag en typisk svensk?
Vad vet jag.
Jag kan tycka att det är oerhört skönt att vara ifred, få ligga i mitt badkar efter en sjöpromenad, tända ett ljus på badkarskanten och läsa en bok.
Utan samtal.
Det är nog mitt sätt att samla energi, välmående och ork.

Morgonen med småprat och kaffe med bästaste dottern gav också energi.

Det regnar.
Alltså en perfekt dag för promenad och bad, bok och ljus:-)!

Först utbldningsdag.
Sen promenad med gamla, goa svägerskan, och sen kanske lite badkar!

/Johanna


Kommentera här: