Perspektiv





Efter god julhelg med underbara människor, goa barn, föräldrar, syskon, älsk...
så vill liksom jag stanna upp lite.
Jag tankar av umgänge, skratt och stoj och bus. Och jag tanker också av stillhet, ensamheten och friden.
Jag behöver ladda upp mig i min ensamhet emellanåt för att få energi av ett socialt sammanhang.
Uppladdningen sker av promenader i just nu helt magiskt vackert vinterlandskap, genom att träna, genom ett bad, att läsa en god bok, lyssna på skön musik, ta en chokladbit...

Igår kväll var jag en högst osocial typ som lade mig i badet efter promenad, läste en bok min älskelse fått i julklapp. Tog med mig den upp från badet, bäddade ner mig i mitt nya italienska nattlinne i sängen med raggsockor på och läste ut den innan det var sovdags.
Flickan som kom till Auschwitz. Den är jämförd med Anne Franks dagbok, för den yngre generationen. Kan nog hålla med om liknelsen men man saknar tankarna som Anne Frank hade, som också gjorde att man såg en helt annan ung tjej än den som var i koncentrationslägret. Hennes funderingar kom fram om hur det är att vara kär, tonåring m m fast i ett annat perspektiv. Men denna boken var klart läsvärd, med en mer informativ sida än deni Anne Frank. Den berättade lite om varje person som var kopplad till Hitler, om vad det var för personer. Den var stark, och väl läsvärd för att våra ungdomar ska försöka förstå och veta vad som försiggick.
Det ger förhoppningsvis en annan syn på ens egna tankar och bekymmer. Våra problem är inte så stora, de kommer i ett annat ljus. Det är svårt att ta in när man läser, hur oerhört grymt det var. Helt ofattbart.
Att människor behandlas så även idag runt om i världen, värre än de hemskaste djur.

Efter en full rulle dag på jobbet idag så har jag promenerat runt sjön och gjort ett träningspass med lite styrka. Skönt med luft och skönt med kämpande muskler:-). Skönt med kylan mot ansiktet samtidigt som termobyxor och jacka värmer kroppen. Skönt med allt vackert runt sjön i gnistrande snö!

Nu är det dags för bad och bok. Ska börja läsa Nesser som jag fick mig till livs på Julafton.
Ett bad ökar lugn och ro-hormonet, liksom beröring, musik och andra goda saker!

Oxytocin - varsågod och träd in i min kropp!
Jag är så väldigt redo för det just nu, känner jag:-)!!!

Kommentarer:

1 Mille!:

skriven

du skriver fantastiskt vackert....

2 Johanna Roth:

skriven

Å du e fantastiskt bra på uppmuntran kära du <3! Tack!

Kommentera här: