Stillheten



Klockan 7 en lördag morgon är det väldigt stilla i huset.
Frida sover gott med sin lilla hand under kinden, söt som en nyponros.
Pussar henne stilla på tinningen (världens mjukaste hud!) och stiger upp.
Duschar länge. Sminkar mig. Gör mig en kopp espresso. Sätter mig och njuter av stillheten. Lugnet i att inte behöva fara iväg än. Inget jobb, inga plikter mer än att med glädje se till att vår dag blir en bra dag.

Mediterat. Såg en mås flygande vackert och stilla över himmelen, blå himmel och solsken...ungefär som idag. Den landade sedan på en knotig ek utan tillstymmelse till grönska. Vackert.
Ger lugn. Och en känsla av att jo, vingarna bär dit jag vill. Jag styr. Även om omständigheterna kan skaka ordentligt så styr jag ändå hur jag vill va, hur jag vill uppfatta saker, hur jag väljer att förhålla mig.

Nu ska jag förhålla mig till min kaffebryggare....ska ladda den med gott Classsic Gran Dia för att sedan hälla i min termos så jag klarar kaffebehovet när älskelsen och Filippa ska skjutsas för dagens repetitioner av Jakten på Tors Hammare. Full rulle för henne idag, rep, audition, dubbla danspass...men hon är lycklig!

Ha en härlig lördag.
Och glöm inte lördagsgodisen, jag ska ta mig en Lindt senare....mmmm!

/Johanna

Ps Igår log Fridisen och sa, Mamma - du dricker vin som en riktig livsnjutare. Det är nog sant. Ett glas stilla, med en chokladbit i munnen.....oj, vad gott!!!! Ds

Kommentera här: