Ledig, skön dag <3!

Det är morgon.
Jag blöter huvudet för att vakna, tar en espresso o lite fil med mandel i, tar på mig träningskläderna och sätter snäckorna i öronen för att lyssna på musik. Tar en snabb runda runt Växjöhavet.
Himlen verkar inte ha bestämt sig om den ska sända sol eller regn till oss människor.
Min promenad bestod mest av sol, sen ångrade sig himlen och sände en satans massa regn....:-) lagom tills jag var hemma!!!
Med musik i öronen så känns det så lätt, fötterna bär mig och jag går raskt. Konstaterar att det känns skönt, skönt att gå fort, att svettas, att se det jag ser.
Möter några på vägen. Någon med nedböjt huvud, nedsjunkna axlar som inte ser helt tillfreds ut. Ger ett leende och får ett tillbaka.
Möter någon som ser pigg och glad ut, går med raska och hurtiga steg. Även hon med musik i öronen.
En söt liten bostonterrier struttar runt, stannar på tre ben när husse uppmanar honom till att stanna.

Skön start. Skön dusch efteråt med Melody Gardot i högtalarna. Hyresvärden målar balkongen invändigt, men får ge upp p ga regnet....ogjort arbete?! Tja, vi får väl se om balkonggolvet är mer ljusgrått än själva balkongräcket i morgon....! En stark kopp bryggkaffe gör mig nu sällskap vid datorn. Mmmm!

Livet är föränderligt. Det är nåt man med säkerhet vet. Kontrollen som vi tror oss ha kan vi inte ha över själva livets vändingar. Vi kan ha kontroll över hur vi hanterar vändningarna, det som händer i stort och smått, i sorg och i glädje. Vi kan bestämma oss för hur vi vill möta livet. Vi kan försöka hantera det som sker så bra som möjligt, och det har jag bestämt mig för. Jag kan inte styra hur andra väljer att leva sina liv, jag kan inte styra yttre omständigheter men jag väljer hur jag förhåller mig till det. Och jag hoppas att jag kan göra kloka val. Mogna val, som ger stöd och en känsla av att finnas där för någon annan. En känsla som gör att jag kan vara nöjd med mig själv och de val jag gör. För att ge mig energi, fylla på förråden av livslust. Som att dricka en espresso i morgonens tystnad, ta en skön promenad, läsa en bra bok, handleda studenter, umgås med goda vänner, föräldrar och min underbara dotter, lägga mig i badet och njuta av vattnets värme mot min kropp, sippa på ett glas rödvin och njuta när det når gommen, ta en chokladbit...

Jag tror att jag blivit rätt bra på att ta vara på livets goda stunder, och jag mår bättre när jag gör det. När jag bejakar det jag själv vill och känner är gott, bra, mysigt, skönt.
Det är inte en flykt, snarare en form av laddning för att orka med de tunga vändningarna. För att rusta mig för att möta det som komma skall av mindre trevliga överraskningar.

Njut livet mina vänner.
Fånga stunden, ögonblicket, känslan!

Stor och skön valborgskram:-)

Kommentarer:

1 Frippe:

skriven

Så vackert...och så sant! =)

2 Mille:

skriven

Kloka ord!!!

Klok kvinna!!

Kramiz Mille

Kommentera här: